Δεν είναι η λευτεριά πέσε πίτα να σε φάω. Είναι κάστρο, και το παίρνεις με το σπαθί σου. Όποιος δέχεται από ξένα χέρια τη λευτεριά, είναι σκλάβος. – Νίκος Καζαντζάκης
Η ελευθερία δεν είναι κάτι που περιμένεις να σου δοθεί. Είναι κάτι που απαιτείς και κερδίζεις. Ο Νίκος Καζαντζάκης, μέσα από το εμβληματικό του έργο Καπετάν Μιχάλης, διατυπώνει με πάθος αυτήν την αλήθεια όταν γράφει: “Δεν είναι η λευτεριά πέσε πίτα να σε φάω. Είναι κάστρο, και το παίρνεις με το σπαθί σου. Όποιος δέχεται από ξένα χέρια τη λευτεριά, είναι σκλάβος.” Αυτή η φράση δεν είναι απλώς λογοτεχνική. Είναι πολιτική, φιλοσοφική και υπαρξιακή. Ο Καζαντζάκης περιγράφει την ελευθερία ως κάτι που προϋποθέτει κόπο, αίμα και θυσία. Είναι το αποτέλεσμα μιας εσωτερικής επανάστασης, όχι μιας εξωτερικής παραχώρησης. Και μέσα σε αυτό το πλαίσιο, το έργο Καπετάν Μιχάλης γίνεται όχι απλώς ένα ιστορικό μυθιστόρημα, αλλά ένα εγχειρίδιο ψυχικής αντίστασης.
Η ελευθερία δεν είναι εύκολη, ούτε άνετη
Ο Καπετάν Μιχάλης δεν είναι απλώς ένα βιβλίο για την Κρήτη, αλλά για την ανθρώπινη ψυχή. Και το μήνυμα του Καζαντζάκη παραμένει σαφές και επίκαιρο: η λευτεριά είναι κάστρο, κι αν δεν το πάρεις με το σπαθί σου, δεν σου ανήκει.
Η λευτεριά, όπως την ορίζει ο Καζαντζάκης, δεν είναι μια κατάσταση απόλαυσης, αλλά μια κατάσταση ευθύνης. Είναι ένας διαρκής αγώνας απέναντι σε κάθε μορφή υποταγής. Όποιος την περιμένει ως “δώρο” από άλλους, είναι ήδη αλυσοδεμένος. Η πραγματική ελευθερία είναι επώδυνη, γιατί απαιτεί συνεχή αυτογνωσία και κριτική σκέψη. Δεν δίνεται. Κατακτιέται.
Η Ελευθερία στον Σύγχρονο Κόσμο
Σήμερα, μπορεί να μη ζούμε σε εποχές κατοχής ή πολέμου, αλλά η ελευθερία εξακολουθεί να απειλείται με πιο ύπουλους τρόπους. Δεν είναι πλέον μόνο οι εξωτερικοί εχθροί που την πολιορκούν, αλλά και οι εσωτερικές παραχωρήσεις που κάνουμε ως κοινωνία και ως άτομα. Στη σύγχρονη Ελλάδα, η ελευθερία περνά από νέα σταυροδρόμια: οικονομική εξάρτηση, εθνική κυριαρχία, δημοκρατική έκφραση. Η χώρα μας έχει βρεθεί πολλές φορές στη μέγγενη ξένων επιρροών, πολιτικών πιέσεων και οικονομικών δεσμεύσεων που περιορίζουν την πραγματική της αυτοδιάθεση. Από τα μνημόνια και τις γεωπολιτικές πιέσεις μέχρι τα ζητήματα μεταναστευτικής πολιτικής και ενεργειακής εξάρτησης, η Ελλάδα καλείται να υπερασπιστεί την ελευθερία της σε κάθε επίπεδο.
Αλλά το ζήτημα δεν σταματά εκεί. Η παθητικότητα, η απογοήτευση και η αίσθηση ότι “τίποτα δεν αλλάζει”, έχουν καταλήξει να είναι πιο επικίνδυνες από κάθε εξωτερική απειλή. Όταν μια κοινωνία συνηθίζει να μην διεκδικεί, όταν οι πολίτες συμβιβάζονται με τη μετριότητα ή την αδικία, τότε η ελευθερία αρχίζει να διαβρώνεται εκ των έσω. Ο Καζαντζάκης προειδοποιούσε για την “λευτεριά από ξένα χέρια”, και σήμερα αυτή η προειδοποίηση αποκτά νέα μορφή: ελευθερία χωρίς πολιτική συνείδηση, χωρίς συμμετοχή, χωρίς φωνή. Η Ελλάδα μπορεί να είναι τυπικά ελεύθερη, αλλά το πραγματικό στοίχημα είναι να μείνει ουσιαστικά ανεξάρτητη, εσωτερικά ενωμένη και πολιτισμικά δυνατή. Κι αυτό το στοίχημα δεν το κερδίζουμε με ευχές, αλλά με δράση – με το “σπαθί” μας.